Puheenjohtajan Tervehdys v. 2022

4.1.2022

Hyvää alkanutta vuotta 2022!

Vuosi 2022 alkoi ankeissa merkeissä. Koronapandemia on taas laajentunut uuden virusvariantinmyötä. Järkevät ihmiset ovat toki ottaneet rokotteet, mutta silti yhteiskunnan toimintoja on jouduttu sulkemaan. Ikäihmisille tärkeät palvelukeskukset ja liikuntapaikat on taas suljettu. Henkinen ja fyysinen kestävyys ovat lujilla. Kirjastot ovat sentään onneksi auki.

Tänä vuonna toteutetaan suuri sote-uudistus. Helsingin osalta sen sisältö on kysymysmerkki, jota pitää selvittää. Siitä pitää lähteä, että riippumatta Helsingille valtiolta budjetoiduista sote- määrärahoista rikkaalla kaupungillamme on varaa kunnollisiin sote-palveluihin.

Me eläkeläisjärjestöt edustamme aktiivisia ikäihmisiä ja haluamme lisää aktiivisia ikävuosia. Sama tavoite pitäisi olla kaupungin päättäjilläkin, jo ihan taloudellisestakin näkökulmasta. Sote-palvelujen ohella ikäihmisille ovat tärkeitä mm. asuminen, kulttuuri, liikkuminen, elinympäristön laatu sekä yhteisöllisyys. Näitä asioita yritämme edistää omassa toiminnassamme ja vaikuttamalla kaupungin päätöksiin ja palveluihin.

Toivotan kaikille aktiivista vuotta 2022 ja terveyttä!
Puheenjohtaja Mirja