Puheenjohtajan tervehdys 3.1.2021

1.1.2021

Hyvät eläkeläisjärjestöjen aktiivit!

Viime vuosi oli vaikea lähes koko maailmassa koronapandemian vuoksi. Suomessa erityisesti Helsingin seudulla tauti riehui ja ikäihmiset joutuivat olemaan lähes karanteenissa. Niin ikävää kuin rajoitusten kanssa eläminen olikin, on todettava, että niiden ansiosta yli 70-vuotiaiden sairastumis- ja kuolleisuusluvut pysyivät sangen matalalla tasolla, ainakin kansainvälisesti verraten. Seuraava vaihe ovat rokotukset, ja käymmehän kaikki rokotettavina! Näin saadaan tauti voitettua, ja elämä voi taas normalisoitua.
Välitön sairastumisten uhka on saatu torjuttua, mutta toisaalta elämän monet rajoitukset ovat voineet heikentää ikäihmisiä niin, että fyysinen kunto rappeutuu ja mieli masentuu. Tämän on varmaan lähes jokainen meistä kokenut. Nyt koemme konkreettisesti sen, kuinka tärkeää oli tavata muita eläkeläisiä kerhoissa ja retkillä, käydä säännöllisesti jumpassa, tanssimassa tai laulamassa. Etäharrastukset eivät tätä yhteistä toimintaa korvaa. Onkin tärkeää elvyttää eläkeläisyhdistysten toimintaa heti, kun se on mahdollista.
Me vanhat ihmiset olemme kokeneet vaikeita aikoja ennenkin, ja pärjäämme nytkin. Onneksi nyt ei sentään ole sotaa, ruokaakin riittää ja terveydenhuolto toimii, tosin entistä pitemmillä jonoilla. Kyllä me tästäkin selviydymme!
Helsingissä on vireillä monia ikäihmisille tärkeitä asioita. Sote-uudistuksen lisäksi mm. asuminen, liikenne, kulttuuripalvelut ja lähiluonto ovat tapetilla, ja kuntavaaleissa tullaan varmaan nostamaan esille näitä asioita. Ikäihmiset ovat Helsingissä suuri ryhmä, mutta tuntuu, että meitä ei kaupungin päätöksenteossa ja asioiden valmistelussa aina riittävästi noteeraata. Tämän vuoksi tarvitaan HEJ ry:tä eläkeläisten yhteisten asioiden ajamiseksi.

Toivotan kaikille hyvää ja aktiivista vuotta 2021 ja terveyttä!

Mirja Arajärvi